Georg Brandes + Minerva-ugle x 2015

For et par uger siden befandt jeg mig i et gråt lokale med 150.000 udstoppede fugle. Her blev jeg vist rundt af ornitologiens grand old man, nordmanden Jon Fjeldså. Pludselig stoppede vi op og derpå snurrede professoren på forskellige sorte hjul der satte gang i en kædereaktion imellem reolerne. Denne åbenbarede myriader af fjer, gule næb og kragetæer. Jeg var taget til Zoologisk Museum, for at finde en kirkeugle, eller en minerva-ugle som den hed i gamle dage. Og her var det så den norske spurvefuglsekspert og professor Jon Fjeldså der tog imod mig og ledte mig på rette spor. Det lykkedes heldigvis også at finde et smukt og intakt eksemplar. En ugle, jeg havde påtaget mig at fotografere for min ven Kristoffer Garne. Eller det vil faktisk sige, jeg var blevet skænket 'kunstnerisk frihed' til at udtænke og producere et forsidebillede til en bog som selvsamme Kristoffer og hans litterære brødfælle Johan Christian Nord skulle redigere. Flere af mine venner og bekendte er nemlig særdeles produktive udi det litterære. De anmelder, antologiserer, kritiserer og udgiver i lange baner. Senest er det så livtag med George Brandes' virkningshistorie der har været festens genstand. 

Og uglen? Ja, det undrede Jon Fjeldså sig også over, sine ornitologiske idiosynkrasier, pip og højfjeldede fjernhed til trods. Forklaringen skal findes i det digt som forfatteren Henrik Pontoppidan tilegnede Georg Brandes i anledning af dennes 70-årsfødselsdag i 1912. Og hvor altså Brandes karakteriseredes som en 'Natfugl, en Ugle' i det længere og ikke videre lykønskende digt som prosaisten Pontoppidan fik bragt i Politiken d. 4. februar 1912. Om digtet var ugleset kan man kun spekulere over, om forbindelserne til Grundtvigs Uglesang kan man kun blive klogere. Ihvertfald andet kan man få tilfredsstillet sin nysgerrighed og hullede dannelseshorisont, når en skare af Brandes-kyndige parterer den radikale ugles eftervirkninger i bogen 'Efter Brandes'.  

Her er uglen i forskellige farver. Først med en håndsrækning fra Jon.


Darwins darling Jon med den udstoppede minerva-ugle
Levende ser den ud, trods 40 år i et ørkesløst skab

Dobbelteksponeret ugle

Minerva-komposition
Profil
Fotoet som endte på forsiden af bogen. Den oplyste ugle skuer tilbage igennem historien på sin dunkle dobbeltgænger.



Lidt om bogen herunder


http://munch-lorenzen.dk/2015/09/efter-georg-virkningshistoriske-livtag-med-brandesianismen/

Kommentarer

Populære opslag